Wartościowe tłuszcze, których nie może zabraknąć w diecie

Nie wszystkie tłuszcze, jakie znajdują się w naszej diecie są szkodliwe dla zdrowia. Niektóre z nich usprawniają funkcjonowanie niektórych organów, np. mózgu i serca. Największą wartość mają tłuszcze nienasycone, czyli posiadające wiązania podwójne. Tego typu tłuszcze znajdziemy w np. w oliwie, rybach morskich, oleju rzepakowym oraz w orzechach. Funkcja tłuszczów w organizmie Tłuszcze odgrywają w naszym ciele pożyteczną rolę. Przede wszystkim zapewniają transport witaminom A, E, D oraz K. Umożliwiają również syntezę niektórych enzymów oraz hormonów, a także są kluczem do przemian metabolicznych. Tłuszcze aktywnie wspierają układ immunologiczny, przede wszystkim są jednak potrzebne do prawidłowego funkcjonowaniu neuronów, a zatem sprawnego myślenia. Jakie tłuszcze możemy spożywać Odpowiedź jest prosta - w zasadzie każde, ponieważ jesteśmy w stanie strawić różne ich rodzaje. Jednak nie wszystkie z nich mają korzystny wpływ na nasze zdrowie. Dla ludzkiego ciała najbardziej wartościowe są tłuszcze nienasycone, które wzmacniają naszą odporność, chroniąc tym samym przed chorobami. Najwięcej NNKT znajdziemy znajdziemy w tłustych rybach morskich, np. łososiu, śledziu, makreli (im bardziej tłusta ryba, tym lepiej). Dobroczynne lipidy znajdują się również w oliwie, oleju rzepakowym oraz w orzechach. Trzeba jednak pamiętać, że nawet z dobrymi tłuszczami nie należy przesadzać - to wciąż bardzo kaloryczny element diety. Nie powinny zatem zajmować w naszym jadłospisie więcej niż 30 procent dziennego zapotrzebowania na energię. Zalety NNKT Tłuszcze pomagają w odchudzaniu. Nie, to nie pomyłka - lipidy są ciężkostrawne, dlatego ich rozłożenie na związki proste trwa dłużej, przez co dłużej mamy uczucie sytości. Dlatego właśnie stosując dietę nie powinniśmy ich całkowicie eliminować z talerza. Trzeba jednak pamiętać, że tłuszcze to nie tylko te widoczne produkty, jak oliwa lub olej. Mnóstwo lipidów znajduje się w żywności przetworzonej, np. wędlinach, przekąskach, ciastkach, batonikach, a nawet w nabiale. Starajmy się również ograniczać smażenie, podczas którego do potrawy przenika około 70 procent tłuszczu z patelni.