Wartościowe tłuszcze, których nie może zabraknąć w diecie


Nie wszystkie tłuszcze, jakie znajdują się w naszej diecie są szkodliwe dla zdrowia. Niektóre z nich usprawniają funkcjonowanie niektórych organów, np. mózgu i serca.

Największą wartość mają tłuszcze nienasycone, czyli posiadające wiązania podwójne. Tego typu tłuszcze znajdziemy w np. w oliwie, rybach morskich, oleju rzepakowym oraz w orzechach.

Funkcja tłuszczów w organizmie
Tłuszcze odgrywają w naszym ciele pożyteczną rolę. Przede wszystkim zapewniają transport witaminom A, E, D oraz K. Umożliwiają również syntezę niektórych enzymów oraz hormonów, a także są kluczem do przemian metabolicznych. Tłuszcze aktywnie wspierają układ immunologiczny, przede wszystkim są jednak potrzebne do prawidłowego funkcjonowaniu neuronów, a zatem sprawnego myślenia.

Jakie tłuszcze możemy spożywać
Odpowiedź jest prosta – w zasadzie każde, ponieważ jesteśmy w stanie strawić różne ich rodzaje. Jednak nie wszystkie z nich mają korzystny wpływ na nasze zdrowie. Dla ludzkiego ciała najbardziej wartościowe są tłuszcze nienasycone, które wzmacniają naszą odporność, chroniąc tym samym przed chorobami. Najwięcej NNKT znajdziemy znajdziemy w tłustych rybach morskich, np. łososiu, śledziu, makreli (im bardziej tłusta ryba, tym lepiej). Dobroczynne lipidy znajdują się również w oliwie, oleju rzepakowym oraz w orzechach. Trzeba jednak pamiętać, że nawet z dobrymi tłuszczami nie należy przesadzać – to wciąż bardzo kaloryczny element diety. Nie powinny zatem zajmować w naszym jadłospisie więcej niż 30 procent dziennego zapotrzebowania na energię.

Zalety NNKT
Tłuszcze pomagają w odchudzaniu. Nie, to nie pomyłka – lipidy są ciężkostrawne, dlatego ich rozłożenie na związki proste trwa dłużej, przez co dłużej mamy uczucie sytości. Dlatego właśnie stosując dietę nie powinniśmy ich całkowicie eliminować z talerza. Trzeba jednak pamiętać, że tłuszcze to nie tylko te widoczne produkty, jak oliwa lub olej. Mnóstwo lipidów znajduje się w żywności przetworzonej, np. wędlinach, przekąskach, ciastkach, batonikach, a nawet w nabiale. Starajmy się również ograniczać smażenie, podczas którego do potrawy przenika około 70 procent tłuszczu z patelni.

0.00 średnia ocena (0% wynik) - 0 głosów

 

  1. ebi
    14 października 2017 o 14:25

    Dużo NNKT znajduje się w nasionach słonecznika i sezamie. Jeśli ktoś nie ma ochoty jeść np. orzechów włoskich, które są gorzkawe w smaku, może śmiało dodawać słonecznik lub sezam do sałatek, a nawet sosów.

  2. Dorota z kobietytomy.pl
    19 października 2017 o 21:37

    Bardzo przydatny wpis 🙂 Ja zdecydowanie powinnam zwiększyć ilość orzechów w diecie 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*