Dzieci, które jeszcze nie potrafią mówić komunikują się za pomocą ruchów, gestów, mowy ciała, grymasów i płaczu. Aby zapamiętać jakieś słowo, maluch musi usłyszeć je wiele razy, czasem nawet kilkadziesiąt. Rodzice powinni jak najwięcej czasu spędzać na włączaniu się w emocje dziecka i nadawać sens określonym słowom. W przeciwnym razie nie będą one miały dla dziecka żadnego znaczenia.

Nauka mowy nie jest tak prosta, jak może nam się wydawać. Mowa rodziców powinna być poprawna, wyraźna i nieskomplikowana. Należy unikać zdrobnień i przekształceń. Komunikat idący wraz ze słowem ma być prosty i jasny oraz pojawiać się w konkretnym kontekście. Do nauki przydają się również zabawki, które pomagają zwizualizować to, o czym mówimy. Warto odwiedzić sklep dla dzieci, w którym bez problemu wybierzemy zabawki dostosowane do wieku naszego malucha.

dzieckoUczenie słówek przyspieszają książeczki tematyczne, w których znajdują się proste ilustracje np. ze zwierzętami lub określonymi sytuacjami. Niektóre z nich są wzbogacone o efekty dźwiękowe.

Starsze dzieci, które już siedzą lub potrafią pewnie stać i operować zabawkami potrzebują również stymulowania motoryki. Takie dzieci uczą się wtedy, gdy są w ruchu – nawet, jeśli oznacza to wyłącznie manipulowanie przedmiotami. Dla nich idealne będą stoliki edukacyjne, które posiadają mnóstwo dodatkowych gadżetów. Podczas zabawy dziecko poznaje nowe słówka dotyczące wyposażenia stolika. Maluch dowiaduje się jak działa określony przedmiot i uczy się jego nazwy.

Dobrze wyposażony sklep dla dzieci, taki jak np. http://mamaplus.pl/, z pewnością będzie miał kolejny przydatny gadżet, jakim jest interaktywna przytulanka. Zabawki wyglądają jak zwykłe maskotki, które po uruchomieniu wydają dźwięki. W zależności od zastosowanego programu, przytulanki mogą uczyć nazywania części ciała (np. po naciśnięciu na nóżkę przytulanka mówi "noga"), liter, cyfr, a nawet słówek w obcym języku. Niektóre z nich zachęcają do wykonywania zadań i naciskania określonych punktów. W ten sposób dziecko uczy się jednocześnie znaczenia pojęć abstrakcyjnych.